Talentontwikkeling & Cultuureducatie Tilburg

Samen lijnen trekken, zorgt ook voor verbinding


door Ester van Zundert

Een stevige plek voor cultuur in het Tilburgs onderwijs. Hoe bereik je dat? Met een goed netwerk tussen onderwijs en cultuuraanbieders, vindt CiST. Daarom zet de organisatie jaarlijks een ontmoetingsdag op poten. Dit keer In poppodium 013.

Een papieren tafelkleed met daarop een vraag: Als je zou mogen dromen, hoe ziet kunstonderwijs er dan uit? Zes stiften liggen uitdagend klaar. ‘Vakoverstijgend’, staat er als eerste antwoord. Gevolgd door: ‘inspirerend’, ‘verrassend’, ‘ervaringsgericht’, ‘in vrijheid’, ‘betekenisvol’, ‘leerlinggestuurd’, ‘reflecterend’, ‘met mensen van binnen en buiten school.’ Binnen een kwartier is het tafelkleed volgeschreven. En dat is precies de bedoeling van de dialoogtafel in de kleedkamer van poppodium 013. De dialoogtafel maakt deel uit van de presentatiedag van CiST (Cultuur in School Tilburg): een jaarlijkse bijeenkomst om onderwijs en cultuur in Tilburg dichter bij elkaar te brengen. Waarom dat nodig is? Omdat samenwerking tussen onderwijs en cultuur ‘hele mooie dingen oplevert’, hebben organisatoren Lizette Mijland en Ineke Frijters nog eens benadrukt bij de opening van het evenement. Denk aan projecten als de Junior Stadsdichter en theaterbezoek met school, maar ook aan betekenisvolle lessen beeldende vorming en muziek.

Lijnen

Investeren in cultuur, in brede talentontwikkeling is belangrijk. Dat is de boodschap. Scholen hoeven die taak niet alleen op te pakken. Dat is de volgende boodschap. Culturele organisaties, maar ook tal van zzp’ers met een culturele achtergrond, staan  klaar om een bijdrage te leveren. Juist zo’n mix van vertegenwoordigers uit onderwijs en cultuur heeft het papieren tafelkleed in de kleedkamer van 013 vol geschreven met antwoorden. Hun volgende opdracht: trek een lijn tussen de dromen die met elkaar overeenkomen. Stiften gaan de tafel rond. Er wordt rondgelopen, gelachen. Al gauw laat het tafelkleed een wirwar aan strepen zien.
De lijnen lokken uit tot het delen van ervaringen. ‘Wéér iets wat erbij moet.’ ‘Dat hoor ik ook zo vaak.’ ‘En het is zo’n mooie aanvulling.’ ‘Muziek of beeldend.’ ‘Ja, of literatuur.’ ‘Jullie hóeven het toch ook niet zelf te doen?’ ‘Nee, en voor leerlingen is het goed om een keer een ander te zien. Mijn gezicht zien ze al de hele dag.’

Lesidee
Ook met lezingen probeert CiST het samenwerken tussen onderwijs en cultuur, tijdens de presentatiedag, een zetje te geven. Maar de honderd bezoekers kunnen ook een theatervoorstelling meemaken. Ze kunnen luisteren naar pitches van culturele aanbieders, ze kunnen elkaar zelf opzoeken en bijpraten. Voor een aantal leerkrachten levert de bijeenkomst meteen ook een lesidee op. Want aan een àndere tafel, met een ànder papieren tafelkleed, broeden leerkrachten en cultuuraanbieders op een multidisciplinaire aanpak van cultuureducatie. Hoe kun je beeldend, drama, dans en muziek aan elkaar koppelen? Ook hier lijkt de verbinding onderwijs-cultuur vandaag al zijn vruchten af te werpen. ‘De les start met een stoel en met muziek.’ ‘We laten leerlingen drie keer de stoel tekenen.’ ‘De eerste keer in 7 minuten, de tweede keer in 2 minuten en de derde keer in 30 seconden.’ ‘Er komen steeds minder details.’ ‘En de muziek verandert ook.’ ‘Wel heel abstract dit.’ ‘Maar beeldend en muziek mooi bij elkaar.’

Zoek op
Trefwoord

Geef een of meerdere trefwoorden

Brochures
Downloaden | Bestellen | Contact

Adres
Koningsplein 11a
5038 WG Tilburg
Contactpersoon VO
Ineke Frijters
06 53385048
ineke.frijters@tilburg.nl
Contactpersoon PO
Lizette Mijland
06 28547067
lizette.mijland@tilburg.nl
Volg ons