menu
Cultuurprof Filmcoach

Zo tof: de cultuurprof met deze maand Dennis en Lidi van Filmcoach

Bij CiST zijn we trots op onze bevlogen cultuurprofessionals. Samen met deze creatievelingen werken wij aan een onderwijsaanbod dat raakt. Deze maand nemen Dennis en Lidi van Filmcoach ons mee in hun passie en talent voor beeld en geluid; ze krijgen intussen internationale bekendheid met hun korte fictiefilms. Toch ligt hun hart dicht bij huis, in de regio Tilburg. Dagelijks delen ze hun kennis en laten ze het filmvonkje overspringen bij kinderen en jongeren, die daar dolenthousiast over zijn. Een ontmoeting met Lidi en Dennis, het duo-brein achter Filmcoach.nl.

Filmcoach.nl laat je stralen op het witte doek


Lidi, en hoe het zo kwam
Ze studeerde in Nijmegen communicatiewetenschappen, gericht op media. Als vrijwilliger bij Radboud Kinder-tv ontdekte ze dat ze de combinatie kinderen en film erg leuk vond. ‘Bij Radboud Kinder-tv waren mensen die workshops voor kinderen gingen maken, dat liep heel goed.’ De aanvragen bleven binnenstromen, maar Lidi wilde het liefst haar energie in haar eigen regio steken. Tot op de dag van vandaag blijkt dat een gouden greep.

Tech-kennis van Dennis
Van oorsprong is hij een techneut, studeerde aan de MTS en HTS. Superhandig is hij ook, daarom assisteerde hij Lidi een keer voor de lol. Van het lesgeven kreeg Dennis zo’n boost dat hij een carrière-switch maakte. ‘De waardering die je daarbij krijgt is enorm, dat had ik in vijftien jaar tijd niet zo gevoeld.’ 

Een krachtig duo
Continu blijft het duo bezig met het uitbouwen van hun eigen vaardigheden en lessen. Lidi is de strateeg die vooral de scripts en storytelling voor haar rekening neemt. Dennis houdt zich als technicus wat vaker bezig met de beelden, techniek en de montage. Toch pakken ze allebei alles aan. ‘Het is niet hard te definiëren wie waar goed in is, we kijken gewoon: wat heeft deze school nodig?’ aldus Dennis.

Hoofden en harten
Dennis benadrukt de diversiteit van het filmmaken: ‘Beeldtaal is juist in deze tijd erg belangrijk. Bij filmmaken heb je alle beroepen nodig, en samenwerking is een must.’ Hoe kruipen ze in de hoofden en harten van kinderen, en wat krijgen ze van kinderen terug? ‘Laatst worstelde een groepje met een verhaal. Wij brachten toen een idee in van een kind van een andere school. Het ging over Propjesman, een superheld die propjes kan gooien. Zij op hun beurt laten ons dan weer dingen zien van nieuwe media zoals TikTok.’

‘Beeldtaal is juist in deze tijd erg belangrijk.’

Kinderen en pubers
Er is voor elke leeftijd een workshop, ze maken daarin wel duidelijke keuzes. Bij de overgang van het PO naar het VO vloggen brugklassers voor groep 8 om ze kennis te laten maken met hun nieuwe school. ‘Ik heb echt leren spreken voor een camera!’ geven de leerlingen dan terug. In het PO is de workshop over fake news een ware eyeopener voor kinderen. Ook de allerjongsten kunnen zich uitleven. ‘Kijken als een Hond’ is een workshop voor groep 1/2, volgens Lidi een groot succes. ‘Met een hondjescamera maken de kleuters zelf.

‘Met een hondjescamera maken de kleuters zelf filmpjes.’


FilmCoach
Filmmaken is een kunstvorm die twee vaardigheden krachtig combineert. Enerzijds is er goede storytelling: het verhaal moet in beeldtaal gegoten worden en de kijker meteen bij de lurven grijpen. Samenwerken is een andere vaardigheid die belangrijk is. De naam Filmcoach.nl is volgens Dennis bewust gekozen. ‘Wij zijn geen leraar die vertelt hoe het moet, maar wij gaan naast de kinderen staan. Stimuleren ze om na te denken en te overleggen. Dikwijls willen ze geen pauze, ze willen het nog afmaken. Bij de workshop storytelling zeggen ze achteraf vaak: ‘Ik ben slecht in taal’, maar dit was wel leuk!’


‘Bij filmmaken heb je alle beroepen nodig, en samenwerking is een must.’


Filmeducatie, voor iedereen!
Over het waarom van filmeducatie geeft Dennis aan: ‘Ieder kind gaat in deze tijd in aanraking komen met film. Bij sollicitaties wordt zelfs al gewerkt met een introductievideo. In het VO wordt filmmaken al bij veel vakken gebruikt, leerlingen vertellen zo over hun omgeving of over historische feiten.’ Om filmmaken voor iedereen toegankelijk te houden, wijzen Lidi en Dennis ze op gratis apps waar ze thuis mee kunnen oefenen. Het fenomeen bioscoop wordt zeker ook meegenomen in de workshops. Ze laten ook hun eigen korte films zien, en hoe die in het buitenland worden vertoond.

‘Ieder kind gaat in deze tijd in aanraking komen met film.’

Wensdroom
Heeft het duo nog dromen voor de toekomst? Lidi geeft aan: ‘Het liefst zouden we in deze regio op elke school één keer per jaar alle groepen bezoeken. Met doorgaande leerlijnen door de leerjaren heen, want filmmaken kan bij elk onderwerp aansluiten. Met als afsluiter één keer per jaar een première in een filmhuis of theater. We zijn soms al in gesprek daarover, de vorm moeten we nog wel bedenken. Maar hoe mooi zou dat zijn?’

‘Eén keer per jaar een première in een filmhuis of theater, hoe mooi zou dat zijn?’

© 2022 CiST Talentontwikkeling & Cultuureducatie Tilburg | Carré 32-38, 5017 JE, Tilburg
KvK: 80473954 | BTW: NL861684473B01 | Bank: NL39RABO0361199708 | info@cist.nl