Nader Te Benoemen Dans in de klas

Interactieve dansvoorstelling inclusief dansworkshop

In ‘Nader te benoemen’ maken uw leerlingen op een bijzondere, interactieve en intensieve manier kennis met moderne dans. Het bijzondere aan deze voorstelling is dat ze niet netjes stil hoeven te blijven zitten, maar lekker mogen mee doen. Of hun reactie nu meer en meer bewegen is, of dat zij lachen, praten, dansen of afwachtend zitten te kijken maakt niet uit. Hun reactie maakt de voorstelling compleet. De activiteit bestaat uit drie delen: 1) voorstelling 2) workshop 3) presentatie.

1 – De voorstelling: Nader te benoemen. Duur: ca. 35min Twee dansers dansen de dansvoorstelling Nader te benoemen op uw school. De dansers dansen te midden van de leerlingen. De leerlingen mogen direct reageren. Of ze nu reageren met bewegen, of lachen, praten, dansen of afwachtend zitten te kijken… hun reactie maakt de voorstelling compleet.
Een impressie van de voorstelling: nieuwsgierige oogjes tasten de ruimte af. Sommige leerlingen staan, andere zitten in groepjes bij elkaar. Ze giechelen en praten over wat om hen heen gebeurt. De twee dansers dansen tussen hen met ronde bewegingen, rennen, de armen gaan alle kanten op. Ze springen de lucht in, ze buigen langzaam achterover, tillen een been op en laten zich vallen. Leerlingen proberen de bewegingen na te doen. Speels ontdekken ze wat hun lichaam allemaal kan, en hoewel ze eerst niet wilden dansen zijn ze ongemerkt uit zichzelf begonnen.
Kijken, nadoen, commentaar geven, meedoen, benoemen en wegduiken maakt moderne dans toegankelijk in deze voorstelling.

2 – Workshop Duur: ca. 5 kwartier. Na de voorstelling gaan de dansers met de leerlingen zelf een voorstelling maken van ca. 5 minuten. Hiervoor zijn twee vrije ruimtes nodig. De groep wordt in tweeën gesplitst en elk gaat onder begeleiding van één van de dansers werken aan een voorstelling. De evaluaties zet elke leerling om in dans. De dansers kijken toe en verwerken al hun observaties in instructies voor de volgende stap: hij laat kleine groepjes kinderen standbeelden en verplaatsingen door de ruimte maken. Zo krijgt het nieuwe dansstuk geleidelijk aan een vorm, een formatie en een volgorde. Er ontstaat een choreografie met groepsstukken, solo’s en duetjes. Nog een paar keer oefenen en de voorstelling is klaar.

3 – Presentatie Duur: ca. 10 min De groepjes presenteren aan elkaar hun zelfgemaakte dansvoorstelling. Applaus volgt vanzelf. Na beide presentaties nodigen de dansers de kinderen uit om te reageren, met vragen in een kort nagesprek.

Aanbieder
Vloeistof
Datum
In overleg
Duur
2 uur 35 min. voorstelling , 5 min. (reflectie) schrijfopdracht, 65 min. workhop, 10 min. eindpresentatie
Locatie
Op school
Kosten
€483,-- € 214,-- korting bij 2 voorstellingen (incl workshops) op 1 dag (€ 752,-- voor 120 kinderen) excl 0,17 ct/km reiskosten buiten Tilburg
Bestelnummer
9047
Valt onder
Cultuureducatie
Doelgroep
Activiteit
Discipline
« Terug