CiST Nieuwsbrief
 

Nieuwe CiST-brochure op 24 mei 2012!!!!
Komt u ook naar de presentatiedag?
 
MELD JE AAN VOOR DE GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF VIA WWW.CiST.NL.
NIEUWSBRIEVEN WORDEN NIET MEER AFZONDERLIJK NAAR SCHOLEN GESTUURD.




Het is ieder jaar weer een bijzonder gebeuren: de presentatieavond van het nieuwe cultuureducatieve programma. Op deze avond ontmoeten culturele veld en onderwijs elkaar.
Vanwege het succes van voorgaande jaren en omdat CiST naast de nieuwsbrieven de leerkrachten ook op een andere manier wil informeren, organiseren we op 24 mei aanstaande in het Jan van Besouwhuis in Goirle, de jaarlijkse presentatiedag. Op die dag wordt het aanbod uit Tilburg en omgeving voor het schooljaar 2012-2013 gepresenteerd.
De presentatie begint om 16.00 uur en is rond 20.15 uur afgelopen. CiST zorgt voor een maaltijd.
 
Op de presentatiedag kunt u de educatief medewerkers uit het culturele veld ontmoeten, maar ook met elkaar van gedachten wisselen over wat u op uw school doet met cultuureducatie. Centraal staan de veranderingen die op komst zijn op het gebied van cultuureducatie. Doorgaande leerlijnen is een term die vaak terug zal komen op 24 mei.
 
Deelname aan de presentatiedag is voor scholen/instellingen uit de gemeente Tilburg gratis. U kunt met meerdere vertegenwoordigers van uw school naar deze presentatiedag komen.
Ook scholen van buiten de gemeente Tilburg zijn welkom op de presentatiedag. Wij vragen hen echter wel een bijdrage van € 10,00 per persoon, tenzij zij een vaste relatie hebben met CiST, omdat ze bijvoorbeeld deel uit maken van het ICC-netwerk.  Dan is deelname gratis.
 
Het programma is tot stand gekomen dankzij de inzet van zeer velen. Wij hopen dat u, als onze gasten, die inzet weet te waarderen. Wij zouden het erg fijn vinden als u ook na het buffet aanwezig bent. Ook de mensen die na de pauze optreden verdienen aandacht! De afsluitende voorstelling is meer dan de moeite waard!!!
 
Het programma ziet er als volgt uit:
15.30 uur          Inloop. Wij bieden u een kopje koffie/thee aan. U kunt alvast de informatiemarkt waarop het culturele veld zich presenteert bezoeken
 
16.00 uur          Welkom
 
16.10 uur          Een deel uit de voorstelling Plofzak Drollemans, Tosca Menten draait door.
Tosca Menten schrijft het Kinderboekenweekgeschenk van 2012. Het ontmoeten van andere culturen in en door verhalen staat tijdens de Kinderboekenweek centraal onder het motto Hallo wereld! Wij programmeren deze voorstelling een aantal dagen.
Het is een komische en muzikale voorstelling over fantasie. Kinderboekenschrijfster Tosca Menten neemt je mee naar de binnenkant van haar hoofd. Daar wachten nog duizend ideeën ongeduldig tot ze worden opgeschreven. Het borrelt er en bruist… Het spettert en sist…Plotseling brandt er iets aan. Het gaat walmen! Het rookt! Hellup! Bel de dokter! Tosca Menten kookt over!  
 
16.45-17.40 uur        
Er zijn verschillende workshops die u kunt bezoeken. Iedere workshop duurt 20 minuten. U kunt maximaal twee workshops/presentaties bijwonen.
                       
16.45 – 17.10 uur. Presentatie 1. Groepen 1 t/m 8: Carnaval in de klas. Door: Carnavalsstichting Tilburg
De Carnavalsstichting Tilburg biedt scholen middels een uitgebreid lespakket  de mogelijkheid om binnen de culturele discipline cultureel erfgoed, de kinderen kennis te leren maken met het Tilburgs carnaval. De inhoud van het aanbod richt zich op het overdragen van kennis over de oorsprong van carnaval in Tilburg en de bijbehorende rituelen.
Tijdens deze workshop wordt het lespakket gepresenteerd. U krijgt informatie over de lesmap en leskist voor scholen, het bezoeken van de bouwhal waar de grote wagens worden gebouwd en het meedoen aan de kinderoptocht en de teken-, kleur- en plakwedstrijd.
Alles over het hoe wat in Kruikenstad, jong geleerd is oud gedaan!
 
16.45 – 17.10 uur. Presentatie 2. Groep 1 t/m 5. Alfredo en Zara en de kracht van muziek. Door: Stichting Musicabre.
Zara de hommel was vroeger een lief pluizig diertje maar nu voelt ze zich buitengesloten omdat ze zo klein is. Alfredo, de oude wijze stier houdt niet van vechten maar wel van pianospelen. Zij nemen de kinderen mee op hun reis door een muzikaal landschap waarin van alles gebeurt. De dierenpersonages dagen de kinderen uit om met hen samen muziek te maken; alle zintuigen worden geprikkeld!
Doel: Kinderen laten beleven dat muziek een expressiemiddel is waarin ze emoties kunnen ervaren en herkennen. Thema’s als  je veilig voelen, erbij willen horen, je emoties uiten en  pesten, spelen hierbij een rol.
-kinderen leren door luisteropdrachten basisemoties te koppelen aan muzikale sferen
-kinderen zelf muziek laten maken met hun eigen unieke stem
-kinderen hun eigen emoties en die van anderen leren benoemen d.m.v. muzikale rollenspellen
In deze workshop is gekozen voor de rijke en expressieve Spaanse (volks-) muziek. Er wordt ook beeldmateriaal (uit Spanje) getoond dat de muziek ondersteunt en verlevendigt.
De workshop wordt gegeven door zangeres Ien Bouwmans en één van de pianistes van pianoduo Sfogato (Noortje Krämer en Erna Melis)
 
16.45 – 17.10 uur. Presentatie 3. Groep 1 t/m 8. Doorgaande leerlijn. Door Factorium/CiST.
Deze presentatie gaat over de toekomst van cultuureducatie. Er komt een nieuwe regeling versterking cultuureducatie. De gemeente Tilburg kiest voor een lijn waarin binnenschools en buitenschools leren met elkaar verbonden worden. Scholing, duurzame samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en culturele instellingen spelen daarbij een rol. Factorium/CiST informeren u.
 
16.45 - 17.10 uur. Presentatie 4. Groep 6 t/m 8.  Mediawijsheid. Door: BIKcollectief
We worden door de media overspoeld met zeer uiteenlopende boodschappen, maar aan het kritisch leren interpreteren daarvan ontbreekt het vaak. Behalve amusement (dat al iets doet met ons gemoed), zijn veel boodschappen er om ons tot een bepaald gedrag of denkwijze aan te zetten, denk aan bijvoorbeeld reclames. Maar ook het journaal geeft ons een beeld van de wereld dat niet persé met de werkelijkheid overeenkomt. Wat is het verschil tussen informeren en manipuleren? Met een oud en ‘simpel’ filmisch middel als montage kun je dingen al in een andere context plaatsen en de werkelijkheid beïnvloeden. Door middel van Photoshop worden modellen mooier gemaakt dan ze zijn. Zo zijn er legio technieken.
Na een avond tv kijken blijf je vaak met een leeg gevoel achter. Een indrukwekkende documentaire of film wordt vaak opgevolgd door schreeuwende reclames of iets lichtvoetigs, waardoor het effect teniet gedaan wordt. In hoeverre zijn leerlingen zich van deze zaken bewust?
Wat is de invloed van nieuwe media zoals Internet, YouTube, MSN, FaceBook, Twitter en mobieltjes?
Deze workshop combineert een stuk theorie over invloed en geschiedenis van de diverse media (met duidelijke voorbeelden over mediatechnieken met behulp van YouTube) met een doe-opdracht die de leerlingen bewuster maakt van de impact die de media op hen kan hebben. 
 
17.15 – 17.40 uur. Presentatie 5. Groep 6 t/m 8. Radio maken. Door: Joris van de Kerkhof
Omschrijf wat je ziet en maak daar een eigen plaatje met woord en geluid. Dat is het hoofdbestanddeel van de cursus radio maken.  Niet alleen leuk om naar te luisteren, maar ook prachtig om te maken. In deze cursus spelen de kinderen op allerlei manieren met taal:  Ze leren luisteren, ze leren hoe je een vraag kunt stellen en ze leren bijvoorbeeld ook wat lichaamstaal doet. Spelenderwijs, leren ze hoe belangrijk taal eigenlijk is om elkaar te begrijpen.  
‘Play en rec,’ indrukken, eerst even schrikken van je eigen stemgeluid maar daarna volenthousiast aan ‘t werk. Dat is de ervaring van de radiojournalisten Joris van de Kerkhof en Cécile Hibbeln met hun cursus radio maken. Onbevangen vragen stellen aan elkaar, maar ook aan mensen buiten de school als dat zo uitkomt. 
Als je radio maakt, doe je een beroep op de verbeelding van de luisteraar. De mooiste beelden maken mensen zelf in hun hoofd, geholpen door de woorden die ze horen. In deze cursus helpen de leerlingen luisteraars die beelden te maken. 
Leerlingen zien en horen tijdens de cursus de verschillen tussen gesproken en geschreven taal, ze merken ook het verschil tussen open en gesloten vragen en ze leren ook verhalen te vertellen.
 
17.15 – 17.40 uur. Presentatie 6. Groep 1 t/m 8 Creativiteitsontwikkeling in je team. Door Pieter Mols.
Pieter Mols is een ervaren ICC-CQ-trainer. Creativiteitsontwikkeling is mooi, maar hoe breng je dat over aan je schoolteam. Daar is een scholingstraject op ontwikkeld voor teams, maar ook voor directies!
Kinderen die nu op school zitten zijn de meesters, juffen, loodgieters, doktoren, caissières, politieagenten, vaders en moeders, politici, ..... van de toekomst. De school werkt mee om kinderen de vaardigheden en kennis bij te brengen die ze voor die toekomstige rol nodig hebben. Tot zo ver is er niets aan de hand. Maar het wordt lastiger als we na gaan denken over de vraag wat die kinderen dan eigenlijk nodig zullen hebben. Goed kunnen rekenen en de taal beheersen; natuurlijk. Maar zouden ze daar genoeg aan hebben? Bestaan de beroepen die hierboven genoemd werden tegen de tijd dat deze kinderen een baan gaan zoeken nog wel? En is de kennis die we nu overdragen ook de kennis waar je in de toekomst mee vooruit kunt? Dat is heel erg onwaarschijnlijk. In een wereld die voortdurend en steeds sneller verandert, zullen kinderen in staat moeten zijn om me te bewegen, nieuwe kansen te zien en zelf initiatieven moeten nemen. Een vaardigheid die daarvoor in ieder geval onmisbaar is, is creativiteit.
Gelukkig is iedereen creatief. Maar als creativiteit een onmisbare basisvaardigheid blijkt te zijn die nodig is om in de toekomst mee te kunnen doen, is het belangrijk om die vaardigheid zo goed mogelijk te ontwikkelen. Behalve het IQ en het EQ zou ook het CQ, Creatief Quotiënt, van kinderen verhoogd moeten worden.
Maar hoe doe je dat?
 
17.15 – 17.40 uur. Presentatie 7. Groep 1 t/m 8. 55-Het vergeten kerndoel. Winkel van Sinkel. Door: Linda van Os en Marjo Dirks.
Linda en Marjo zijn allebei leerkrachten die in het Tilburgse onderwijs hun sporen verdiend hebben. Binnen het onderwijs speelt reflecteren een belangrijke rol. Hoe doe je dat?
Leer samen met je leerlingen kijken naar en praten over.
Wij bieden leerlingen een creatieve les waar kijken en reflecteren het belangrijkste doel is. Door middel van korte beeldende opdrachten maken leerlingen eigen beelden waarna we individueel, in groepjes en klassikaal op verschillende manieren kijken naar en praten over de resultaten.
Iedere leerling richt een Winkel van Sinkel in. Met verschillende voorwerpen gaan ze de begrippen ordening, lijn, ritme, kleur en vorm verkennen. We dagen de leerlingen uit dit steeds vanuit een ander invalshoek te doen. Op diverse manieren reflecteren we samen op dit proces.
 
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
 
17.15 - 17.40 uur. Presentatie 8. Groep 1 t/m 8. Ritme!!!! Door: Stijn Derwig. Ritmeworkshoporganisator Stijn Derwig nodigt u deze middag uit om zelf te ervaren wat menige leerling al ervaren heeft.
Ritmes leren via appels en peren werkt echt, ook in het seizoen 2012-2013.
Het zorgt voor een plezierige sfeer waarin de leerlingen moeten samenwerken voor het beste resultaat.
Of je nu op een djembeh slaat, met een bel bezig bent of samen een levend drumstel mag bespelen,
Derwig heeft de afgelopen jaren bewezen dat je niet kunt stil blijven zitten tijdens de ritmeworkshop.
Nu dus een ritmeworkshop voor de consulent cultuur om een tipje van de sluier op te lichten, en lekker actief mee te doen.
          
17.45 uur          Informatiemarkt
18.15 uur          Buffet
19.15 uur          Presentatie Educatieve Programma 2012-2013
19.30 uur          Voorstelling: Superpapa. Kindercabaret (vanaf 6 jaar) door Pieter Tiddens
Vroeger waren kinderen goedkope vaatwasmachines en luisterden gewoon naar hun ouders. Maar nu willen ze spelcomputers, merkonderbroeken, meedoen aan talentenjachten en mogen ze vooral geen fouten maken, zelfs niet een heel klein foutje. 
Vreest niet! SUPERPAPA weet raad. Tenminste dat denkt ie zelf. Maar het is een rare.  Het is een lieve man, amusant en zelfs ontroerend maar ja...  ook een SUPERPAPA kan de plank wel eens helemaal misslaan...
Waar in Broodje Kind het kind in zijn omgeving centraal staat, wordt in SUPERPAPA de opvoeder op de hak genomen. Broodje Kind en SUPERPAPA is cabaret dat alleen Pieter kan maken; herkenbaar, provocerend, liefdevol en altijd actueel.

Pieter Tiddens studeerde aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam, waar hij de Pisuise-prijs ontving. Pieter was finalist en persoonlijkheidsprijs winnaar bij Camaretten. Als theaterprogrammamaker werkt Pieter Tiddens met Lenette van Dongen, Thomas van Luyn en Mike Boddé en Mylou Frenken.
20.15 uur          Eind programma en uitreiking jaarprogramma. Deze gids wordt niet eerder meegegeven dan aan het eind van de avond.
 
U kunt zich aanmelden door onderstaande strook voor 21 mei aan CiST toe te zenden, Lange Nieuwstraat 172-174, 5041 DJ Tilburg.  U kunt zich ook per e-mail aanmelden: jan.stoel@tilburg.nl  U krijgt van ons een bevestiging van de inschrijving. We behandelen de inschrijvingen op volgorde van binnenkomst. Als een workshop volgeboekt is laten we u dat via de e-mail dat weten en kunt u een andere workshop uitkiezen.

Naam (namen)                           e-mailadres               nummers keuze workshops
                                                                                    maximaal 2 per persoon
 
..............................................................…………………………………...……
           
.............................................................…………………………………...……
 
............................................................................................................
 
………………………………………...........…………………………………...……
 
School:                         …………………………………………………………………………..
 
Adres school:               ………………………………………………………………………….
Postcode school:          ………………………………………………………………………….
Telefoonnummer school: ……………………………………………………………………….
 
Met vriendelijke groet,

Bureau CiST


Klik hier om je af te melden voor de nieuwsbrief