We zijn blij om je weer uit te nodigen voor onze ICC-netwerkbijeenkomst over cultuureducatie. Hier vieren wij met jullie op 2 oktober de kick-of van Cultuur met Kwaliteit Tilburg 4 (CMKT4). Deze vindt plaats bij wijkcentrum De Poorten, Hasseltstraat 194, 5046 LP Tilburg.
Naast dat dit weer een mooie manier is om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen, staat deze bijeenkomst ook in het teken van professionalisering. Met keuze uit zes inspirerende workshops van één uur, die direct toepasbaar zijn in de beroepspraktijk.
Programma
15:30 - 16:00 | Inloop en ontvangst
16:00 - 16:30 | Opening en presentatie CMKT4
16:45 - 17:45 | Workshops
18:00 - 20:00 | Netwerkmoment met eten
We hopen je te zien op onze bijeenkomst! Neem vooral een enthousiaste collega mee.
Tot dan!
Bekijk hier de zes workshops:
Workshop 1: Dansen op papier
Werken volgens procesgerichte didactiek
Gegeven door Godelieve Döll van Zin in Kunst
Op muziek word je meegenomen op een belevingsreis. Aan de hand van stappen in de procesgerichte didactiek. Je ervaart aan den lijve wat de mogelijkheden zijn om te dansen op papier en zo de (schrijf)motoriek te ontwikkelen van de kinderen met wie je werkt. De activiteiten die je zelf doet kun je direct toepassen in je groep.
Workshop 2: Teamwork makes the dream work
Creativiteit als collectieve vaardigheid
Gegeven door Marnix van de Vijver
In deze masterclass ontdek je hoe je met de COCD-box en praktische tools richting en antwoorden vindt op vragen en uitdagingen. Je ervaart hoe creativiteit een gestructureerd proces wordt dat leidt tot frisse inzichten, betere samenwerking en ideeën die blijven hangen én landen.
Workshop 3: Art Based learning
Een introductie
Gegeven door Annemiek Tekstra
Art-Based Learning is een innovatief educatief concept voor binnen- en buitenschoolse kunsteducatie. In deze methode, ontwikkeld door Jeroen Lutters van Artez in Arnhem, staat het tot stand brengen van een creatieve dialoog tussen de toeschouwer en het kunstwerk centraal. Je leert van kunst in plaats van over kunst.
Tijdens deze workshop ontdek je hoe je deze methode toepasbaar maakt in je eigen (onderwijs)praktijk en wat dat je vervolgens op kan leveren.
Workshop 4: Onderzoekboek
Op een procesgerichte manier reflecteren
Gegeven door Marijke Liefting
Spelenderwijs jezelf, je talent en je motivatie ontdekken doordat je creatief aan de slag gaat. Onderzoekboek draait om de kunst van jezelf leren kennen en daarmee je welbevinden in de wereld vergroten. Onderzoekboek is als een groeifolio, de kinderen en jongeren leggen daarin hun eigen ontwikkeling vast. Groei wordt zichtbaar door langer in een eigen boek te werken met nadruk op de weg of de reis die je aflegt (procesgerichte didactiek). Er wordt ruimte en tijd gemaakt voor reflectie.
Workshop 5: Visible thinking
Kijken, denk en verwonderen in de klas
Gegeven door Michal Butink
In deze actieve workshop ontdek je hoe de Visible en Artful Thinking routines leerlingen nieuwsgierig, kritisch en creatief laat nadenken door zelf routines te ervaren. Je doet inspiratie op en ontdekt de mogelijkheden om VT in je eigen onderwijs te integreren.
Workshop 6: Visual Thinking strategy
Op een speelse manier kijken naar kunst en leren over jezelf en elkaar
Gegeven door Linda Moes
VTS is een gespreksmethode die je zonder oordeel leert kijken, onderzoeken en luisteren naar elkaar. Deze laagdrempelige methode is breed inzetbaar binnen het onderwijs, onder andere op het gebied van taalvaardigheid, burgerschap, wereldoriëntatie en verbinding in de groep.
In deze workshop ervaar je zelf hoe VTS je blik verruimt én is er ruimte voor jouw vragen.
Via onderstaande link kun jij je aanmelden voor één van de workshops en lees je meer over de inhoud van deze workshops. Sluiting aanmelden is op 25 september. Er zijn een beperk aantal deelnemers beschikbaar per workshop.
Voor vragen en opmerking, mail: v.daniels@cist.nl
© 2025 CiST Talentontwikkeling & Cultuureducatie Tilburg | Koningsplein 11A, 5038WG, Tilburg
KvK: 80473954 | BTW: NL861684473B01 | Bank: NL39RABO0361199708 | info@cist.nl | 013 - 535 40 55