Het Beatrix College is een openbare school die alle leerlingen, ongeacht afkomst of levensovertuiging, meer wil leren dan de kennis en vakvaardigheden benodigd voor behalen van het eindexamen. We vinden het ook belangrijk dat onze leerlingen andere (sociale) vaardigheden ontwikkelen, hun talenten ontdekken, zichzelf leren kennen en zich voorbereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de samenleving. Dit doen we door ons onderwijs zo veel mogelijk op de individuele leerling af te stemmen: onderwijs op maat. Hierdoor blijft de leerling gemotiveerd om te leren en maken we optimaal gebruik van de beschikbare onderwijstijd.
Identiteit
Het Beatrix College is een school voor openbaar onderwijs. Samen met onze zusterschool (het Koning Willem II College) en met onze nevenvestiging het Reeshof College verzorgen wij het openbare onderwijs op de niveaus vmbo-tl, havo en vwo voor meer dan 4.000 leerlingen uit Tilburg en omgeving.
De identiteit van onze school is voor ons belangrijk en bepaalt mede de wijze waarop wij het onderwijs en de organisatie vormgeven. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten leidend:
· iedereen is bij ons welkom, ongeacht afkomst of levensovertuiging;
· op onze school leren we omgaan met verschillen tussen mensen en deze te waarderen;
· onze school is ook een oefenplaats voor maatschappelijke deelname. Om te kunnen functioneren in een open, complexe en dynamische samenleving leren wij onze leerlingen te spreken en te handelen met verdraagzaamheid, respect voor de ander en solidariteit met hen die dat nodig hebben.
Missie
Gegeven de identiteit en de visie van de school biedt het Beatrix College een omgeving waarbinnen leerlingen (en medewerkers) zich in brede zin kunnen ontwikkelen. Onze kernwaarden zijn verwoord in de drie bollen die vlak bij ons logo staan:
Betrokken, Betrouwbaar, Bevlogen.
Kernwaarden
De kernwaarde ‘betrokkenheid’ geeft aan dat we onze leerling beschouwen als één van ons. We zien hem, we kennen hem soms beter dan hij zichzelf kent en we gaan met of voor hem door het vuur. ‘Betrouwbaar’ staat voor doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We laten een leerling of medewerker niet vallen, we doen altijd wat we beloven – en vaak meer. Intussen hanteren we duidelijke regels en normen waar eenieder zich aan te houden heeft. Dat creëert veiligheid.
Onze bevlogenheid tenslotte spreekt uit ons verlangen leerlingen (en elkaar) in te wijden in de mooie dingen in het leven. Hun verwondering, kennis en reflectie te stimuleren. Iedere dag weer het beste uit onszelf en elkaar te halen, het vuurtje in de leerling aan te wakkeren. Door steeds meer maatwerk te bieden, te zorgen voor een breed aanbod aan buitenschoolse activiteiten en voor verbinding met de complexe wereld buiten de school.
Visie
In de visie van het Beatrix College staat de leerling en zijn/ haar leerproces centraal. Wij verrichten ons werk vanuit het pedagogische uitgangspunt dat iedere leerling het maximale uit zichzelf wil halen. De school is er om dit proces te ondersteunen.
Leren is jezelf ontwikkelen. Daarbij gaat het om het opdoen van kennis, maar ook om ontwikkeling in brede zin: het aanleren van vaardigheden, overige talenten te ontwikkelen, zichzelf te leren kennen en zich voor te bereiden op deelname aan de maatschappij.
Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de gemiddelde leerling niet bestaat. Ieder kind is uniek en verdient maatwerk. Natuurlijk, iedere leerling moet zijn diploma behalen, maar de manier waarop hij dat doet is afhankelijk van eigen keuzes. In meer vakken eindexamen doen. Vakken eerder afsluiten en de vrijkomende ruimte en tijd benutten om vakken op een hoger niveau af te sluiten. Of ervoor kiezen andere talenten te ontwikkelen. Misschien wil hij zich uitgebreid verdiepen in robotisering. Zich voorbereiden op zijn toelating tot de studie Geneeskunde. Of op het MBO een opleiding Houtbewerking volgen. Of in een band spelen. Of intensief gebruik maken van de mogelijkheden van BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen). Of iets heel anders.
Iedere leerling heeft zijn eigen leven, zijn eigen weg en route, zijn eigen eindpunt met zijn eigen (leer)doelen. Sommige daarvan zal hij pas tijdens de route ontdekken. De mate waarin de leerling deze eigen leerdoelen al beheerst bepaalt zijn beginpunt. De leerling legt hierdoor een eigen route af, van zijn eigen beginpunt naar zijn eigen eindpunt. Door tijdens deze individuele route de leerstof en leerstijlen op de leerling af te stemmen helpen we de leerling die route met succes af te leggen.
Dit vergt nogal wat van onze docenten. Ze worden geacht iedere leerling écht te zien en leren kennen, voldoende ruimte te laten om zichzelf te zijn en hem intussen genoeg structuur te bieden om houvast te hebben.
© 2025 CiST Talentontwikkeling & Cultuureducatie Tilburg | Koningsplein 11A, 5038WG, Tilburg
KvK: 80473954 | BTW: NL861684473B01 | Bank: NL39RABO0361199708 | info@cist.nl | 013 - 535 40 55